vrijdag 4 april 2014

Tips voor een goede nachtrust!

Hee meiden vandaag laat ik jullie een aantal tips zien voor een goede nachtrust!



Beweeg voldoende overdag
Als je lichamelijk voldoende gedaan hebt op een dag, dan nemen de hormoonspiegels een natuurlijke vorm aan waardoor je ’s avonds makkelijker in slaap komt. Ook wil je lichaam dan graag herstellen en zal inslapen makkelijker verlopen.

Slaap op vaste tijden
Je lichaam houdt van regelmaat, alle hormonen kunnen zich dan volgens een vast patroon gedragen en ook mentaal weet je waar je aan toe bent. Gewoontes zijn zeer krachtig en vaak moeilijk te veranderen, een juiste slaapgewoonte kan ontzettend helpen je lichaam te vertellen wanneer het tijd is om te slapen.

Verduister de slaapkamer
Licht zorgt voor de aanmaak van serotonine. Serotonine regelt je stemming en dat je wakker bent. Serotonine wordt als het donker wordt omgezet door de pijnappelklier in melatonine, het slaaphormoon.

Voer een ritueel in
Je geest en onbewuste staan in directe relatie met je lichaam. Als je elke dag voor het slapen een uur van tevoren begint met een vast patroon dan vertel je je lichaam dat het tijd is om stofjes aan te maken die het inslapen bevorderen. Kies wel voor rustgevende gewoontes zoals lezen, een kopje thee drinken, een korte avondwandeling of een warm bad.

Dim de lichten
Zolang je in een lichte omgeving bent, denken je hersenen dat het overdag is en stelt zich dan niet in op nachtrust. Heel belangrijk: de TV en de computerschermen produceren ook licht en verhinderen daarom ook dat je slaap krijgt. Pas ook op met het boek lezen vanaf een tablet, deze geeft ook licht af en remt de aanmaak van slaaphormonen.

Pak een goed boek
Voor de meesten zal het heel herkenbaar zijn: je begint met lezen en na 15 minuten vallen je ogen bijna dicht. Lezen kost wat inspanning voor de ogen en wanneer je ermee stopt wekt dit een ontspannen gevoel op. Kies liever niet voor zware kost, maar beter is een verhaal dat je aanspreekt. Een goede tip is om een boek te pakken met korte verhaaltjes, zodat je elke dag voor het slapen gaan een kort verhaal kan lezen. Een spannend en meeslepend boek kan juist ook weer zorgen dat je maar door blijft lezen.

Dit waren de tips!

Heb jij nog goede tips? Zet ze maar bij de comments!

Xoxo lieve 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen